Da jeg selv lider af en mild form for eksamensangst, har jeg efterhånden fået en masse gode råd!

Dem vil jeg nu dele med jer - samt hvad der har hjulpet mig, det skal dog siges at det er forskelligt
hvad der hjælper hos hver person selvfølgeligt.

  1. Lav et skema over din forberedelse, f.eks. skriv ned hvordan din dag forløber sig, skriv endda pauser ind - det er beroligende at vide man har en plan, men man behøver ikke følge den hvis man ikke føler for det.
  2. Sørg for at havde morgenmad der er let at lave eller få nogen til at lave den til dig, den dag du skal op, sådan at du er sikker på at få noget at spise - husk i øvrigt også at drikke massere vand!
  3. Hvis du føler et stort pres fra din familie eller venner, så bed dem om at blive hjemme eller vent ude i bilen imens du skal til eksamen, sådan at de ikke står og venter lige nu du skal ind og ud - da selvom de kommer med opmuntrende ord, kan føles som et ekstra pres.
  4. Dette er meget forskelligt, men personligt kan jeg bedst lide at komme få minutter før jeg skal ind, da jeg bliver stresset af at høre de andre snakke om deres karakter osv. fordi jeg på den måde begynder at sammenligne mig selv med de andre, hvilket føre os til punk 5.
  5. Ha' fokus på dig selv og dine evner, lad være med at tænke på hvad andre har fået af karakterer, de har intet med hvad du kan og hvad du får af karakter.
  6. Tankefelts terapi - det lyder skørt, men det hjælper faktisk, man behøver ikke at gøre alle øvelserne, selv bruger jeg kun én af øvelserne, hvilket er tapping ved kravebenet - tryk her for at læse mere om det, du kan komme til møde med en der har forstand på det, dette koster dog oftest penge.
  7. Elastik om håndledet, som du så giver et lille smæk når du mærker du ryger ud hvor du føler du ikke kan bunde - det lyder også lidt skørt, men det hjælper dig til at 'komme tilbage til virkeligheden'
  8. Når du kan mærke du er ved at gå sort, sæt fødderne i jorden og forestil dig at dine fødder groer fast til gulvet - lyt til dine omgivelser og tag en dyb indånding.
  9. Talekort - så du hele tiden kan vende tilbage til dem, hvis du går i stå.
  10. Gå tidligt i seng dagen inden - søvn er virkeligt vigtigt!

Personligt har Tankefelts Terapi og Talekort været min aller største hjælp - men alle 10 råd har været med til at hjælpe.

Håber nogle kunne bruge rådene, i hvert fald al held og lykke til de der stadig har eksaminer tilbage - jeg mangler jo kun én nu!
Ps. Se lige hvor langt mit sidecut er blevet (det korte hår i kan se i den ene side haha)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar